The
"acoustic laptops" are wood boxes with various tiny
objects attached; springs, stones, metal, rubber, string, needles,
memorabilia - amplified by contact mikes (piezos).
They
are musical instruments with which you can explore a soundworld
that usually pass unnoticed and thus connect with unfiltered reality
in a pleasurable way.
They
appeared as a practical solution to how Boe´s previous chaotic
table-top instrumentation could be easily recreated (and transported)
for practice and continuity. So they are instruments, commenting
on the current digital reality, social communication tools and
(if desired); ritualised objects.
Boe
use them for microacoustic sound exploration and performances,
but he also share them via exhibitions where they stand plugged
for the visitors to play, or in workshops where young and old
are invited to create their own. Various acoustic laptops are
on permanent and temporary display at galleries, other musicians
are using them, and Boe travels continously to present them in
any way and venue possible.
Acoustic
laptop players, Lydgalleriet, Bergen 2012
Whereas
Boe uses them to produce the microsounds he desires in his electro-acoustic
music, a growing number of other musicians have started using them
as additional effect gizmos. Boe has performed lots of concerts
with them, mostly on his own, but due to their versatility also
in free improv collaborations with colleagues.
Boe
also gives workshops where people are invited to create their own
"personal pc's". These events are always entertaining,
for young or old, for the previously informed or the absolute amateur.
Thus the acoustic laptops as functional flux-boxes are starring
in both informal social settings and the established world of art.
In
these times of digital options and general gadget worship, the acoustic
laptops demonstrate the complexity of simplicity, the reframing
and recycling of objects, the contemporary urge to reconnect to
hands-on creation and the ethos of the do-it-yourself culture.
The
acoustic laptops are not an anti-digital statement, they are a neutral
addition that form a great platform for altering the perception
of possibilities.
MORE
ACOUSTIC LAPTOPS >>>
Norsk
(Norwegian) >
Tore
Honoré Bøe har de siste ti årene produsert et
stort antall av sine «Akustiske laptopper». Dette er
små trebokser dekorert med trivielle småting som lager
lyd (binders, hårspenner, nåler etc.). Materialet i
esken virker som en resonator, og lyden forsterkes ved bruk av en
eller flere kontaktmikrofoner.
Publikum
inviteres til å spille på dem ved å pirke, gni,
dunke og dra i de forskjellige små objektene som er i eskene.
Bøe spiller også konserter med laptoppene, og ved hjelp
av hans stadig pågående workshops og inviterende holdning,
er konseptet spredt til mange ulike felt. Alt fra barnehagebarn
til støymusikere har bygget sine egne akustiske laptopper
med Bøes velsignelse.
Det
er et levende konsept som stadig utvikler seg, til dels utenfor
Bøes kontroll. Eskene kan sees på som «found
object-collager», kjent fra dada- og Fluxus-tradisjonen, men
like viktige referanser er David Tudors «Tudor boxes»
og Michel Waisvisz' «Kraakdoos» (Cracklebox) som videreføres
i dagens «circuit bending» og annen gjør-det-selv
instrumentkunst.
Sammenhengen
mellom lyd og visualitet får en særlig egenverdi, med
collage og «found objects» som en felles referanse.
Både i musikk og i billedkunst har bruken av slike funne objekter
en lang tradisjon og kan således fungere som et bakteppe ved
lesning av Bøes arbeider.
Eskenes
gjør-det-selv-estetikk gjør terskelen for interaksjon
lav, og selv om noen av tingene på eskene skulle falle av
og limes fast igjen er det ikke ødeleggende for opplevelsen
eller for laptoppens videre liv. De akustiske laptoppene skaper
et direkte og taktilt møte med publikum og åpner nye
sosiale rom når de stilles ut.
Spontane
performancer og samspill hos publikum oppstår plutselig, og
en oppfordres til ikke-verbal kommunikasjon. Lydene er fascinerende,
ikke bare i seg selv, men også som et audio-mikroskop. Kjente
objekter gis helt ny betydning, i kraft av sine iboende lyder som
vi vanligvis ikke kan høre. En rekke hårspenner blir
en kalimba, en lang tynn fjær blir til torden, en nål
blir en bass, og så videre.
Mer:
|